Lucia efterlyses

Jag älskar julen... eller i alla fall tanken på julen. Men de senaste åren har något hänt med mina känslor och tankar inför jul. Jag VILL inget hellre än att känna julstämning när vi slår in julklappar, rimmar, kokar skinka, klär gran och sjunger julsånger men inte f-n fungerar det längre.

Det var annat när jag var barn! Då kunde jag och min bror smyga upp mitt i natten och tjuvöppna julklappar, gå ut i vinternatten för att åka pulka eller fånga snöflingor i munnen. Men nu för tiden är all julglädje bortblåst och jag fattar inte varför det är så. Då var hela december en underbar tid full av förväntningar och massa roliga saker på gång och sen var den en annan skillnad och jag vägrar lyssna på något annat; DET VAR SNÖ! Varenda unge var ute efter skolan och gjorde snögubbar, åkte skridskor och så min favorit, snöbollskrig! Snö = sjulstämning. Så det kanske är just avsaknaden av snö som förstör för mig?

Idag är det i alla fall tredje advent och julateisten och jag gick ut på stan för att se och höra luciatåget. Men hur vi än letade så varken såg eller hörde vi dem! Jag fattar ingenting.... det kan ju inte vara lucia utan lucia! Det vägrar jag gå med på. Jag har googlat efter luciatåg och upptäcker något märkligt! Man har flyttat lucia till den 12 dec utan att jag vet om det! Igår var det nämligen luciatåg på bredden, längden och tvären både på stan och i kyrkorna. Får de göra så utan att det går två riksdagsval mellan ändringen?

Julateisten börjar se och förstå min frustration så han har lovat mig julgodisbak, tända ljus och julmusik framåt kvällen. Jag är orolig att det inte kommer att bli IRL utan något bandat skit på tv som han sätter på framåt kvällen; typ "PERNILLAS JUL" eller så¨. Bara av att skriva om julen så börjar det faktiskt hända något med mig märker jag nu.... jag börjar le, har tänt ljuset vid datorn, sjunger en julsång lite tyst och känner hur hoppet kommer tillbaka. Kanske blir det en jul ändå, en jul så Guds änglar gråter av lycka! Även i detta hus där julateisten delar brevlåda med mig. Tredje advent, kanske inte så tokigt ändå.....

Kommentarer
Postat av: Annelie

Kom till mej jag har pepparkaks deg så vi kan göra gubbar och gummor och grisar och granar.

Jul musik kan jag stå för eller om du hellre vill så kan vi sätta på en julskiva hihihihi



Bara att ringa så kan vi baka du och jag

Kram

2009-12-13 @ 20:46:45
URL: http://anneliej.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så skönt att batteriet är bytt, C. Saknat....

2009-12-13 @ 21:47:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0