Tjoho! Jag överlevde båtresan och julen!

Hej alla julfirare! Jag hoppas att ni alla haft en fantastisk jul och känner er nöjda och glada! Vi var som sagt ute på havet under julafton och det var en chansning som faktiskt inte var så tokig trots allt. Kalle visades på storbilds-tv och alla barn satt som tända ljus på golvet framför medan några vuxna satt och pratade om "jag-minns-hur-det-var-när-vi-var-barn".... en äldre herre passade på att sova en stund och vi i min lilla familj firade in julen med en blandning av glögg, öl och juldrink samtidigt som vi också kollade på Kalle. Går ju inte att undvika eftersom den ankan funnits med i hela mitt liv!

Som vanligt hände det en hel del tokigheter när vi alla är tillsammans. Den roligaste är nog min son som har en humor värd att sprida över världen. Han har roat oss kungligt med alla tokigheter som kommer ur hans mun och hans far har (o)roat oss också men genom en annan kanal....

Plötsligt har jag kommit på att det är dags för en liten julklapp och då har det bara varit att bege sig till taxfree och köpa sig en parfym eller ngt liknande. För att sammanfatta vår jul på båten så kan jag väl ärligt säga att jag inte kommer att göra om det eftersom det trots allt liknade en vanlig Ålandsresa med en hel del fylla och tragiska människoöden med den skillnaden att det var mer julmusik och julpynt än vanligt. Personalen gillade nog inte heller att tvingas jobba under julen för de var sura som ättika och hade väldigt svårt att le och vara artiga. En sabla kärring i cafeterian vägrade helt plötsligt att prata svenska och finska är inte ett språk jag har prioriterat att lära mig så inte vet jag vad hon sa men vi fick det vi skulle ha i alla fall....

På vägen hem i bussen hade jag äran att sitta bredvid en överförfriskad man som inte kunde låta bli att lägga sig i ett samtal som fördes bakom oss. Han hade inte ett skit med diskussionen att göra men la sig ändå i och till sist började han uttala sig rasistiskt och då fick jag nog. Jag reste mig upp, tog tag i gubbens näsa och vred om ett varv tills han var foglig och tam. Då slet jag upp honom ur sätet och skickade in honom på toaletten där han beordrades att stanna hela vägen till Örebro. Han gjorde som jag sa och vägrade gå ut så länge jag fanns kvar vid bussen. Nääää, nu ljög jag lite. Jag rörde honom inte men jag fick honom att tystna genom några väl valda ord! Talets gåva är bättre än alla vapen i världen!

Nu är det slut på julen och vi laddar inför nyår. Då får vi hit våra vänner och det ser vi fram emot. Som vanligt kommer det att innebära en hel del roligheter som jag senare kan blogga om. Kanske hinner jag att skriva något mer innan nyår men det får vi se. Just nu är min dotter med sambo hemma så jag ska fokusera på dem så mycket jag kan! I mars blir de tre och jag kommer då att bli världens lyckligaste mormor men än så länge får jag nöja mig med att känna på magen och ibland sparkar han där inne. MYSIGT! Kram till er alla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0