Jul på ingång

Ungefär två gånger varje år längtar jag till jul och det är i juli och nu i oktober. När det gäller min jullängtan i juli så inträffar den oftast under dagtid när jag ligger i solstolen och svettas. Då kan jag fantisera hejdlöst om små julgrisar, kulor, pepparkakshus och nakna tomtenissar utan att få stopp på mig själv. Jag planerar hur granen ska kläs och vart min älskade gamla tomte ska få stå i år för att synas minst eftersom den ser ut som en sliten pundare nuförtiden. Jag tänker på snön som något gosigt och hur jag vill stå under en mistel när Mr Nice kommer förbi och kysser mig på filmstjärnevis...... så ser det ut i juli och det beror troligen mest på att jag håller på att dö av värmeslag och INTE så mycket för att att jag då verkligen vill ha vinter och jul. En naken tomtenisse i juli skulle kanske ändå passa bra i värmen....... Nu är det oktober och då har min jullängtan förändrats lite på så sätt att den är mer realistisk. Jag planerar mer praktiskt såsom var vi ska fira jul, när vi ska storstäda inför advent och om vi ska ha pepparkakshus eller inte. Jag längtar till mys i soffan med pepparkakor och kaneldoftande kaffe och jag längtar till julklappsinslagningen som ska bli finare än någonsin förr! Det går snarare åt andra hållet om jag ska vara ärlig. Hur brukar det bli då? Jo, vi vaknar på julaftonsmorgonen och jag är full av förväntan och tänker att alla känner lika..... men inte då! Det är som vilken vardagsmorgon som helst och jag är inte ett dugg bättre. Jag äter mina rostade mackor och gnäller på maken att han inte är mer "julig" men faktum är att det är han som äter skinkmacka och dricker julmust för att avsluta med kaneltäckt risgrynsgröt. Sen tittar vi på någon gullig julfilm och det gör vi..... ett tag tills jag somnar och snarkar så taket lyfter. När jag sedan vaknar så är jag sur för att ingen väckte mig och för att de lät mig sova bort en så viktig stund av julafton. Ja, så här kan det se ut i draknästet en vanlig julafton. Jag har förväntningar högre än Kaknästornet och vid min ålder vet jag att det sällan blir som man tänkt sig men inte f-n hjälper det i juli eller oktober när jullängtan slår till. Våra jular brukar ändå bli bra i slutänden då vi senare under dagen träffar alla nära och kära och umgås och har det trevligt även om det kanske inte är på det där magiska Disneyviset. Jag älskar julen och vill att den ska vara fantastisk på alla sätt och jag anser att vi vuxna har en skyldighet att ha den ambitionen för våra barn och barnbarns skull. Jag kommer ihåg mina egna barndomsjular som helt underbara och så vill jag såklart att våra barn senare i livet ska minnas sina jular. K och jag brukar vara överens om en sak inför julen och det är vilket godis vi ska baka. Jag bidrar inte så mycket rent praktiskt men tittar gärna på när han rör runt i kastrullerna. Det brukar bli suveränt gott och framåt annandagen skulle man kunna tro att vi varvat knäcken med anabola så uppblåsta som vi är..... GOTT ÄR DET I ALLA FALL och det blir inte jul utan ett bord fullt av godis. Idag skiner solen och vi ska ut och åka mc, troligen sista gången för i år. Jag brukar sjunga för mig själv när jag sitter där bak och idag ska jag kanske öva på julsånger. Går det bra och jag är nöjd så kommer jag troligen att hålla en julkonsert i någon kyrka runt advent. Jag säger till i god tid när jag har biljettsläpp. Visst är det underbart att fantisera om jul i oktober.........

Kommentarer
Postat av: Minna

Ha ha ha Låter som här. Man längtar och planerar Minns hur mysigt det är att baka pepparkakor och lussekatter inför advent För visst sitter barnen på sina platser och väntar snällt med tindrande ögon på att degen ska jäsa färdigt. När sen degen är klar bakar de sååå fina katter utan gnäll, kladd och hysteriska utbrott som låter MAAAAmmmAAAAAAAAAAAAA jag kan inte eller MAMMAAAAA Agnes kastar deg på mig och där föll mjölpåsen ut på golvet och mannen som går runt och säger Sänk kraven, älskling Grrr ;)

2011-10-16 @ 11:21:11
URL: http://tjejmamma.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Samma visa här! Igår plockade Ikea- varuhusen fram julen. Tror du jag blev lyrisk över allt glitter och inslagspapper med små söta tomtar på! Folk i närheten tittade med underlig blick på mig och trodde säkert att jag rymt från Ulleråker! Hade lust att ge dem fingret och säga ett par väl valda ord, men eftersom jag ärvt min klokhet från dig så lät jag bli! Gjorde istället små vansinnigt söta voododockor när jag kom hem, som Ikea ska få ta del av i sitt sortiment till nästa år! Allt för att vi som drömmer om jul och snötäckta gator mitt i sommaren ska få ge igen på dem med fördomar kring oss julälskare! Ha ha ha!

2011-10-16 @ 14:31:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0