Och de säger att jag har saker.....

Idag har jag varit på en annan planet! Det jag upplevde idag är inte något som händer speciellt ofta men när det gör det så är det både häftigt och vidrigt på samma gång! Jag har varit på ett besök som fick mig att helt tappa andan! I det hemmet fanns det saker från golv till tak och när man väl kunde fokusera blicken på föremålen så insåg jag att där fanns otroligt vackra saker under damm och smuts...... det var så skitigt att inte ens CILIT BANG (eller vad rengöringsmedlet heter ) skulle kunna få rent! Nej, en kraftig bomb är det enda som skulle kunna sanera det hemmet.

En gång tidigare i mitt yrkesliv har jag varit i ett hem som var värre. Men den gången var det mer sorgligt också eftersom det var en tragedi som hade orsakat att damm och mossa helt hade fått kapsla in hemmet under ett par decennier..... det gjorde liksom ont i själen att möta de boende som fortfarande levde rent fysiskt men mentalt dött ungefär samtidigt som tragedin i familjen inträffade....

På bussen hem från jobbet började jag fundera över min egen "loppis" här hemma. Jag älskar saker och har helt snöat in på SIA. Det finns inte en pryl hos dem som jag inte vill äga så ni förstår vart stora delar av min lön tar vägen. Men gränsen mellan galenskap och genialitet är hårfin så man kan aldrig riktigt veta när det slår över och jag tvingas skapa gångar i hemmet för att vi ska ta oss fram. Jag snöar liksom in på olika saker.... ett tag var det änglar och sedan blev det ljuslyktor. En annan sak jag är galen i är hjärtan och rosetter! Vad f-n står allt det här för? Ordet lagom är helt raderat ur huvudet på mig så fort jag ser en affär med SIA-saker. Då shoppar jag loss så till den milda grad att butiken hinner byta både personal och namn innan jag är klar! Jag har visitkort från varenda inredningsbutik i stan och en affärsinnehavare på M-berg tyckte att det var bättre om jag blev delägare eftersom jag ändå alltid hänger där.... Ja, inte lider jag men jag avråder er från att fråga maken vad han tycker!

Ikväll har jag ägnat timmar åt en redovisning jag ska göra i Sthl på tisdag. Jag är nervös men vet att jag kommer att fixa det. Jag hatar att arbeta på min fritid men det finns inget alternativ eftersom man liksom inte får vara ifred på jobbet. Det är ingens fel, bara arbetets natur som gör att det inte finns utrymme att arbeta ostört. Dessutom har min jobbdator ett eget liv och den gillar INTE den pp-presentation jag har skapat så då får det bli till att jobba hemifrån istället. Men jag kombinerar arbete med andra saker såsom att stryka samtidigt. Just nu stryker jag ett par byxor samtidigt som jag skriver i min blogg. Det går inte så sabla bra men jag låtsas att jag spar tid. Om jag inte tänder i taket så ser byxorna släta och fina ut. Jag är väl kvinna och klarar att ha många bollar i luften! Nu är det dags för kvällens andra fight- att få sonen att göra läxan! Jag tror att det är lättare att få en daggmask att lära sig cykla! Ungen vägrar och ljuger ihop ursäkter så man häpnar men jag ger mig inte! Yasar Kemal ska läsas och recenseras om det så är det sista jag gör!!! 


 
Om jag får ungen att läsa novellen så lovar jag att sluta köpa saker till mitt hem......                JAG LJUGER SÅ BRA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0